Queen Elizabeth poprvé na vodě

V posledních letech se u všech států světa objevuje stejný trend – vyšší výdaje na zbrojení. Žádná z velmocí neodolala vábení vlastnit letadlovou loď nebo se o její stavbu alespoň pokouší. Mezi nejnovější přírůstky do rodiny námořních titánů, jimiž letadlové lodě bezesporu jsou, je kousek britského námořnictva třídy Queen Elizabeth. Stejnojmenná loď byla spuštěna na vodu 26. 6. 2017 a je první ze dvou plánovaných letadlových lodí třídy Queen Elizabeth. Spuštění na vodu druhého kolosu, pojmenovaného HMS Prince of Wales, je plánováno na léto tohoto roku. 

Cena

Kontrakt na výstavbu těchto letadlových lodí byl podepsán s firmami BAE Systems Surface Ships, Thales Group a Babcock marine již v roce 2008. Loď byla na vodu spuštěna ve Skotsku, konkrétně v loděnici v Rosythu. Jak bývá zvykem, takto velký stroj není zdarma, což jen potvrzují čísla. Obě lodě třídy Queen Elizabeth budou stát 6,2 miliardy liber, což je v přepočtu neuvěřitelných 185 miliard korun. Již schválený rozpočet pro ministerstvo obrany naší země na celý rok 2017 je 52,5 miliard korun. Samozřejmě nelze srovnávat výdaje na zbrojení velmoci jako je Velká Británie s Českou republikou, ale i naše země potřebuje v oblasti vojenství modernizovat.

Parametry a výzbroj

Letadlová loď HMS Queen Elizabeth bude měřit na délku solidních 280 metrů, celková šířka paluby je 73 metrů, na vodorysce bude mít šířku 39 metrů. Loď dosahuje výtlaku při plném naložení 65 000 tun. Ačkoli jsou tyto míry těžko představitelné, například letadlové lodě US Navy třídy Nimitz (uvedeny do služby 1975), které v současné době prochází modernizací, mají na délku 332,8 metru a pyšní se výtlakem kolem 105 000 tun.

Hlavní výzbrojí letadlové lodi jsou samozřejmě její letadla. HMS Queen Elizabeth může nést maximálně až 75 letadel, ale v běžném provozu má kapacitu pouze 50 strojů, které budou na vzletovou palubu dopravovány z prostorného hangáru v podpalubí dvěma speciálními výtahy. Pro tuto třídu letadlových lodí byla vybrána letadla typu F-35 Lightning II. Jedná se o víceúčelový bojový stroj s technologií stealth amerického výrobce Lockheed Martin. Tento stroj je velice moderní a vznikl jako univerzální letoun pro USA a spojence v NATO. Jednou z velkých předností tohoto letounu je schopnost kolmého startu i přistání díky směrovatelné trysce motoru.

Loď bude dále vybavena americkým zbraňovým systémem krátké obrany Phalanx CIWS, který je používán rovněž u jiných lodí US Navy i Royal Navy. Tento systém se skládá z naváděcího systému a 30 mm rychlopalného kanónu. Tento systém vznikl jako poslední ochrana, která měla zlikvidovat letadla nepřítele a především protilodní střely.

Maximální rychlost se pohybuje kolem 25 uzlů (46 km/h). Tuto rychlost lodi udělují dvě plynové turbíny Rolls – Royce Marine Trent MT30 o výkonu 36 MW (48 000 koňských sil) a čtyři dieselové generátory. Dva o výkonu 9 MW (12 000 koňských sil) a dva o výkonu 11 MW (15 000 koňských sil). Ty napájejí nízkonapěťový systém, který se stará o elektrický pohon motoru, jenž pohybuje dvěma hřídelemi. Opět pro srovnání letadlové lodě US Navy jsou již zpravidla poháněny dvěma jadernými reaktory.

Posádku této letadlové lodi bude tvořit „pouze“ 679 lidí. Samozřejmě je ale nutné připočíst i letecký personál, se kterým se celkový počet osob na palubě při plné kapacitě dostane až na 1600 osob. Ve světě letadlových lodí je toto číslo poměrně malé. Třída Nimitz poskytuje dočasný domov pro 5680 osob.

Oproti ostatním letadlovým lodím se ty vyrobené v Evropě zdají spíše malé. Ze států Evropy se honosí vlastnictvím letadlové lodě jenom Británie a Francie. Oproti konkurenci z USA se ale jedná pouze o drobečky. Vlastnictví letadlové lodě lze chápat jako vnější ukázku síly a letadlové lodě, byť menší, jsou stále hlavní zbraní velmocí. Letadlové lodě se rovněž vždy stávají hlavním cílem v boji, což je nezvratným důkazem jejich důležitosti pro vedení operací na moři i ve vzduchu. Britové proto mohou být na svou HMS Queen Elizabeth hrdí.