Vyznavači jedné stopy nesmí podcenit výstroj!

Autor obrázku: Craig Howell

Sezóna ještě letos daleko nekončí, i když jsou prázdniny pár dnů za námi. Ještě pořád máme před sebou spoustu hezkých dní, kdy se bude dát vyjet.

Motorkáři nesmí podceňovat svou bezpečnost, měli by dbát jak na dobrou výstroj, tak na stav motocyklu, nepochybně i na styl jízdy a zbytečně nehazardovat.

Příprava je základ

Nespokojte se s tím, co vás naučili v autoškole, kilometrů, které vám měly dát dobrou školu je velmi málo, proto není od věci zaplatit si ještě kurz správného ovládání motocyklu. Dá se říct, že “povinně” by ho měli absolvovat ti, kteří se těší na motorku díky úpravám v legislativě a mají jen řidičský průkaz skupin “B”. Řízení motorky je zcela jiné, jinak zabírá, jinak musíte najíždět do zatáček, náklon stroje, předjíždění a také nácvik reakce v situaci, kterou si nikdo nepřeje zažít, ale může se stát.

Určitě vám občas “zalepí”

Co si budeme povídat! Každého to potká, každý si jednou oddechne, ať už při dobržďování, nebo při předjíždění, či jízdě po nestandardním terénu. Musíte být připraveni na co nejvíce variant problémů. Základ je pravidla správného brzdění, zejména nouzového. Nerespektování těchto pravidel znamená nebezpečné smyky. Ideál je nepotřebování nouzového brzdění!

Buďte bystří a předvídaví

Motorkáře velmi ohrožují ostatní účastníci silničního provozu. Proto musíte předvídat, nečekejte přednost automaticky nikde, dávejte pozor na křižovatkách. Kolikrát už se stalo, že motorkáře řidič na křižovatce přehlédne, nebo nedají výše zmiňovanou přednost. Zmenšete rizika na co možnou nejnižší hranici. Nikdy nemůžete předvídat na 100%, nejde to, takže pořiďte kvalitní vybavení.

Nejezděte ani v létě jen tak v riflích, následky pádu můžou být fatální. Ikdyž jsou rifle kombinované s jinými materiály, nikdy to není ono. Bunda, kalhoty, nebo kombinéza, boty, přilba a rukavice, nejnutnější, co potřebujete. Chybět nesmí ani páteřní ochrana, může být součástí bundy, ale lepší je mít ji sólo, přesně na tělo. Rukavice nejen že chrání při pádu, jsou důležité proti mouchám, včelám, kamínkům. Ikdyž včelka vypadá v naší stabilní poloze neškodně, pokud ji srazíme v rychlosti, docela nás to probere! A to nemluvíme o tom, když se nám dostane do rukávu.

Autor obrázku: Jim

Přilba

Máme několik typů přileb. Přilba otevřená nemá ochranu brady, takže nechrání ani při pádu ani proti zmiňovaným mouchám. Využití najdou u malých motocyklů, nebo na chopperech, prostě u pomalejší jízdy. Nesmí chybět brýle, ale některé modely mají sklopný štít.

Pro motokros a endura jsou speciální přilby s pevnou ochranou brady. Mají i sklopný plexištítek. Tyto přilby jsou lehčí a vzdušnější, jsou uzpůsobeny pro nižší rychlost. Většinou ale nemají ochranný štít a oči jsou skyty za motokrosové brýle.

Nejlepší ochranu přináší integrální přilby s ochranou brady a plexištítkem, které zakrývá celý obličej.

Přilba musí výborně sedět po celém obvodu hlavy, nesmí nikde tlačit, ani být volná. Ideální je při koupi otestovat přilbu při jízdě, nebo ji mít delší dobu na hlavně. Až po čase totiž zjistíte, jestli vás tlačí, případně kde. Musíte ale počítat i s tím, že se přilba časem vytlačí, možná až o půl čísla. Další důležitou věcí je, aby vás netáhla, když si zapnete podbradní řemínek. Také ji po zapnutí nesmíte přetáhnout zezadu dopředu.

Současná bezpečnostní norma označuje přilby začátečním číslem 04, takže až budete přilbu kupovat, hledejte toto označení a začátek číslování musí mít dvojčíslí 04.

Zapínají je stále považováno za nejlepší to s dvojitým D-kroužkem. Pečlivě zkuste i výřez pro oči, jestli z každého úhlu dobře vidíte, jak do stran, tak s hlavou zvednutou, nebo skloněnou. Někomu může výřez vadit ve výhledu. Pokud nosíte brýle, zkuste si přilbu s nimi! Hledí musí být dobře ovladatelné v rukavici. Dobré je vybrat hledí čiré, nezabarvené. Povrchová úprava může dělat divy. Oceníte protirosící vnitřní stranu a protioděrnou venkovní stranu.


ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here